Saturday, January 29, 2011

hadis tentang wanita

dah lama aku pendam nak post entry ni. la ni, aku nampak banyak sangat orang buat perkara yang dilarang ni. aku ingat lagi, sorang junior aku yang pegang jawatan ahli badan dakwah kata,

"ada satu hadis yang mana nabi kata : Aku tak pernah jumpa dua golongan ini pada zaman aku. dua golongan ini tak akan pernah mencium bau syurga, iaitu pemimipin yang memegang cemeti dan wanita yang berbonggol, yang mana apabila wanita ini berjalan, ia akan menggoyangkan bahu dan lenggok badannya menarik perhatian"

kurang faham.??
ok, aku simplify-kan maksud ayat ni. maksud pemimpin yang memegang cemeti tu ialah pemimpin yang zalim. WANITA BERBONGGOL tu pulak maksudnya perempuan yang.... err, camna nak describe eh. sat, usha pic ni.




haa, ni la wanita berbonggol yang dimaksudkan tu. sebenarnya aku tak setuju sangat dengan pic nih. over la dia punya sanggul tu. sebenar-benarnya, sanggul yang cepotet(kecil) pun dikira bonggol jugak.

so, bagi para wanita, perempuan, gadis, dan betina yang ada kat luar tu, jangan la dok ikat rambut tinggi sangat. takda gunanya pakai tudung kalau dah tetap menunjukkan aurat.

lupa lak, maksud hadis dalam gambar tu (wanita berpakaian tapi bertelanjang) ialah, wanita/gadis/perempuan/betina yang pakai pakaian yang menutup seluruh anggota badan tetapi pakaian tersebut ketat. menampakkan bentuk tubuh.

wallahu a'lam~

No comments:

Post a Comment