Thursday, January 27, 2011

doa ketika berwudhu'

selamat sejahtera.

apa yang korang fikir ketika ambil wudhu'.? aku pernah dengar, tapi tak ingat sangat la. ada seorang hamba Allah ni, (zaman rasulullah kalau tak silap) pucat muka selepas tamat berwudhu'. bila ditanya mengapa muka kamu pucat, beliau kata,

"pabila aku membasuh mukaku, aku terfikir bagaimanalah keadaan mukaku di hari kebangkitan kelak. pabila aku membasuh kedua belah tanganku, aku teringat akan dosa-dosa yang pernah dilakukan oleh tanganku. pabila aku membasuh ubun kepalaku, aku teringat betapa lalainya aku menggunakan kepala aku untuk mengingati Allah. ketika mana aku membasahkan telingaku, gerun rasanya memikirkan betapa banyak dosa akibat pendengaranku ini. dan akhirnya, aku teringat akan dosa perjalanan yang dilalui oleh kedua belah kakiku ini membuatkan aku berasa neraka terlalu hampir dengan diriku..." (ayat di edit untuk mudahkan anda faham)

tak mau ngarut banyak-banyak. just nak share pasal doa KETIKA berwudhu' ni ja...

ketika membasuh anggota :
*mulut, maka berdoalah "ya allah, hindarilah mulutku ini dari memperkatakan sesuatu yang mendatangkan dosa kepadaku"
*muka, maka berdoalah "ya allah, peliharalah mukaku di hari akhirat kelak"
*kedua belah tangan, maka berdoalah "ya allah, jauhilah kedua belah tanganku ini dari melakukan sebarang maksiat dan kemungkaran"
*ubun-ubun, maka berdoalah "ya allah, peliharalah kepalaku ini di hari akhirat kelak dimana matahari hanya sejengkal di atas kepala ini "
*telinga, maka berdoalah "ya allah, jauhilah terlingaku ini dari mendapat dosa mendengar fitnah atau buhtah"
*kaki,maka berdoalah "ya allah, hindarilah kedua belah kakiku ini dari mengunjungi
tempat-tempat maksiat"

dan,diingatkan bahawa, jangan lah membasahkan tengkuk ketika berwudhu' kerana perbuatan ini adalah makruh.

sekian, selamat beramal


p/s : barangsiapa yang beramal dengan satu ilmu yang dia ada, maka allah akan ajarkan ilmu lain dengan cara yang tiada disangkanya -hadis-

No comments:

Post a Comment