Friday, January 7, 2011

nyanyi

4 hb jan lepas, aku melawat kawan aku. erm, tak payah mention la rasanya sapa kawan aku tu, just nak story pasai ilmu yang aku dapat waktu melawat dia ja. aku jumpa dia pukul 6.27 pm waktu malaysia. then, sembang punya sembang, masuk waktu maghrib. dia ajak aku solat maghrib kat masjid dekat dengan rumah dia tu. elok masuk ja dalam ruang solat masjid tu, aku nampak whiteboard tulis
"kuliah bulanan, malam ini, ustaz ............ lepas solat maghrib"

aku ni, bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal la. memang dah lama gila aku tak dengar ceramah agama ni. lepas ja solat sunat bagdiah, aku call mak aku mintak kebenaran balik lambat. nasib baik la mak aku benarkan walaupun aku tak bagitau reason balik lambat.

aik, dah merapu pulak rasanya. okeyh, straight to the point. ustaz a.k.a penceramah tu ada kata (sebenarnya banyak yang dia kata, tapi yang ni ja aku ingat)

"apa hukum nyanyi.??" semua hadirin senyap
"nyanyi ni hukum asalnya harus. tapi ada 5 syarat. kalau tak ikut 5 syarat ni, jadi haram!"
1) lirik lagu
* tak boleh lirik yang mensyirikkan. seperti 'tiada lafaz yang lebih agung, kalimah cintamu...' atau yang sewaktu dengannya.

2) alat muzik
* kalau guna alat muzik yang gesek (bertali) tak boleh!

3) pakaian penyanyi

4) tingkah laku penyanyi

5) pergaulan hadirin @ penonton

so, korang rasa sekarang ni, gunapakai dak semua syarat-syarat ni.? tidak kan,... haram la hukumnya.

so, AJL penama semua-semua tu, HARAM la kan. based on apa yang ustaz ni kata, aku simpulkan ja..

thats all...

No comments:

Post a Comment