Sunday, December 13, 2009

pengalamanku menjadi tukang masak,

hah,, precious moment in my life.. maybe ini agak keterlaluan tapi aku nak tulis jugak,,
haha,, perkara terjadi pada waktu petang tadi,, aku berasa amat lapar namun seperti biasa makanan tak ada,, aku engat nak mintak mak aku masak tapi nampak cam beliau keletihan aja (maklum la baru ja sampai pagi tadi dari kL)..lalu aku pon menjenguk ke dalam kuali yang ada di atas dapur,,
wah,,lauk tengah ari tadi ada lagi,, nampak cam sedap ja,, lalu aku pon tanya kat bondaku,,


"mak mak,, camna nak masak nasik??"

"lah,,takkan tak taw kot,, mak dulu besar ko ni da pandai bla bla bla bla" adeii,,kena berleter la plak,,

"nak masak nasi ni mak,, lapaq la,,"

"hmmpkh,, p ambik periuk,, buh beras, buh ayaq peh tu bla bla bla" aku pon ikut la cam yang mak aku kata..


pas stengah jam gitu,, nasi pon da masak sepenuhnya,, alamak,,lembik la plak nasik nih,, al-maklum la,my first time,, peh tu kan,, dah la lembik banyak lak tu nasi nih,,mampuih la kalo tak abih nanti.. aku pon ngajak makhluk tiga (3) ekor yang dok main kat lam bilik,, kami pon mlantak dengan lahapnya..
secara tiba2,,terjadilah satu hiwar (dialog) antara kami,,

kezen 1 : "ait,, awat lembik nasik nih?"

kezen 2 : "adik suka nasik lembik,,emm,, mesti sedap nih"

aku : "kalo nak taw,, nasik nih bang chik (nama lain bagi aku) yang masak,,hahahah"

kezen 1& 2 & adik aku : "haa,,?? btoi ka nih??"

aku : "hahaha"


kami pon sambung menjamah makanan tadi,, makhluk tiga ekor ni makan langsung tak engat dunia,, makhluk tuhan ni tambah 3 kali,, wow,, OK gak la kiranya aku masak,, hehe,, tapi kan,, potong stim toi r,, tengah dok syox makan tuh,lauk lak abih,, terpaksa la brenti makan dulu n pi kedai n beli telur lak,, peh tu,, skali lagi aku jadi chef pabila aku masak telur untuk kanak2 sihat nih,, kat depa aku masak telur "mata kerbau" manakala untuk aku lak aku masak telur dadar (special la skit kan).. perghkxz!! makan sampai lupa nak reply mesej beb,, aku pon tak pasti samada kami makan banyak atas sebab sedap atau lapar,, yang pasti nasi yang penuh periuk tu kami habiskan,, alhamdulillah, ada lagi rezki untuk kami hari nih,,


p/s :: esok aku engat nak masak untuk mak aku lak la,,haha..

No comments:

Post a Comment