Monday, December 14, 2009

pengalamanku aku di jalanraya..

First time dalam hidup, aku naik moto bersama lesen L aku, dan seperti yang korang sedia maklum, pemegang lesen L tak boleh bawa orang, tapi kezen aku ni ketegaq. Dia pulun nak ikut aku gak, aku cuma nak pi ronda2 ja.. aku pun mengalah la dengan dia dan bawak dia skali.

Syox tak kira la dia boleh naik moto, aku pun bawak la moto ke jalan besar, aku sembang la dengan kezen aku ni waktu bawak moto , sampai ja kat `traffic light’ tu kan, aku tak sedar kata light turn red, nasib baik la aku slow, tapi tak sempat nak break gak, lalu.. “PRAKK!!” aku terlanggar kereta Nissan apa ntah, driver cina tu usha pelik ja kat aku.. aku pun buat mimik mulut “sorry,” tak pasti la dia marah atau tak, dan nasib baik gak la takda calar atau patah apa2 kat moto mak ngah aku tu.. Lepas traffic light tu, cina tadi honk kat aku, aku pecut la, hahaha,

Then aku pun meneruskan perjalanan ke arah yang aku sendiri pun tak pasti.. tadi memula bajet nak pergi teluk kumbar, aku pun ikut la jalan ke teluk kumbar, sampai ja kat area sekolah, ada satu kereta dari arah bertentangan bagi lampu, aku faham la kata ada `road-block’ di depan.. aku rilek ja sebab aku dah ada lesen dah, lebih kurang 200 meter lepas kereta tadi bagi lampu, aku nampak dari jauh ada manusia berpakaian hitam dan vest hijau sedang tahan moto.. ARRGGHH!!!! Aku terus gelabah.. ya la,aku bawa orang, salah tu, tak pamer L lak, lagi salah.. aku pun tengok side mirror, PERGHKX!!! Line clear beb, kereta tak ada kat blakang.. aku pun apalagi, wat u-turn la, satu benda ja dalam kepala otak aku waktu tu.. LARI,,!!!!!!!

Secara tiba-tiba,, “PPIIIIIIIIIIINNNNNNNNN,,!!!!!!!!!!!!!!!!!” ada bunyi honk moto datang dari arah kanan aku,, ARGH!!! Polis naik moto pulak dah, “PATAH BALIK, PATAH BALIK,,!!!!” katanya.. aku pun wat u-turn sekali lagi.. adeii, kantoi lak,



xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx



~sekadar gambar hiasan~


“hah, maih sini,maih sini” ada seorang polis ntah apa pangkat ntah panggil aku. “Pasai pa lari?” tanya diorang ramai2 kat aku. Aku waktu tu memang ketaq tak tahu nak kata apa dah..
“lesen takdak la tuh” , “road tax mati ka?” , “eisyh, lari wat pa? mai ja la”
Itu la antara suara2 bapak polisi yang kedengaran. Aku ketaq gila sampai tak boleh nak jawab.. “mana road tax?” polis bermisai tebal tanya kat aku.. tergopoh-gapah aku buka seat moto dan keluarkan road tax.. “mai lesen” aku pun buka dompet aku dan bagi lesen kat dia.. “laa, road tax idop, lesen ada. Yang pi lari tu wat pa?” polis tu tanya kat aku. Aku pon jawab la dengan ketaq2, “saya lesen L encik” dia senyum ja kat aku.. “takdak pa aih, rilek la.. ko tak wat salah pon” aku heran la bila dia kata macam tu.. aku pun kata “ni saya bawak orang nih?” “ooo,, lesen L tapi bawak orang!!” adei, nyesal lak aku ngaku. Dia sambung lagi, “takpa2, ni nak pi mana ni?” “antaq adik balik umah”aku habaqsambil tunjuk arah kezenku. “hmm,, bawak lek lok la no..” dia kata,, perghkx!! Syukur Alhamdulillah.. diorang semua gelakkan aku, kuang hasam sungguh.. ~engatkan nak kena saman dah tadi~


xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Aku pun blah la dari situ, kaki aku dok ketaq tak abih lagi. Aku bawak slow2 dan terus patah balik menghala ke rumah, tak jadi dah la nak pergi teluk kumbar tadi tu. Lebih kurang setengah jam begitu aku pun sampai la rumah, kezen aku tadi tanya aku “boleh cerita kat mak dak?” aku kata “ikut suka la..” dia pun lari naik rumah dan bagitau mak dia dan mak aku, kami kena tahan ngan polis.. mak aku tanya samada aku kena saman atau tak dan aku kata “dak”, “Alhamdulillah”.. peh tu aku juz dok kat umah ja sampai ke petang.. hehe..





p/s :: baik2 blaka rupanya polis2 nih..

No comments:

Post a Comment