Thursday, February 3, 2011

tarbiyah islamiyah

Pandangan Allah terhadap dunia
: dunia itu hanya kesedapan yang sedikit

Pandangan rasulullah terhadap dunia
: dunia ini seperti wanita yang hodoh

Pandangan para sahabat terhadap dunia
: dunia ini ibarat bangkai yang busuk

Pandangan ahli hikmah (luqman hakim) terhadap dunia
: dunia ibarat laut yang dalam, ramai yang tenggelam didalamnya

Pandangan .............err,aku tak ingat lak sapa.
: dunia ibarat air di jalan ketika panas terik (mirage), bila kita dekat, ia tiada.


ni yang aku sempat catat, walaupun ni bukan la tajuk utama ceramah semalam, tapi aku rasa berguna gak. aku tak berani nak share pasai tajuk utama semalam, bacaan kitab risalatul tauhid, sebab, aku tak faham sangat isi yang disampaikan tu. nanti kalau aku tulis sini, ada pulak yang sesat ajar.

kesimpulannya, janganlah terpedaya dengan nikmat dunia yang fana ini.


p/s : just wanna share these infos, not more than that. takda niat nak perli sapa2 pun!

1 comment: