Sunday, February 14, 2010

oh..sayangnya kat mak aku..

oh ibu..

Ibu ibu
Engkaulah ratu hatiku
Bila ku berduka
Engkau hiburkan selalu
Ibu ibu
Engkaulah ratu hatiku
Tempat menyatakan kasih
Wahai ibu
Betapa tidak hanya engkaulah
Yang menyniari hidupku
Sepanjang masa engkau berkorban
Tidak putusnya bagai air lalu
Ibu ibu
Engkaulah ratu hatiku
Tempatku menyerahkan kasih
Wahai ibu

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

memang btoi la ada orang kata yang mak kita nih ada sense mengenai perasaan anak2 diorang.. contohnya kalo anak dia kat asrama tu demam, dia (ibu) dapat merasai bahawa anaknya tak sihat. kalo korang tak caya, cuba try test uji (same word) bila2 korang demam nanti, try tanya mak korang, ada tak dia feel sumtin.. ibu ni boleh diibaratkan sebagai apa jua. seperti lilin, bola, kacang, televisyen mahupun peti ais dan macam2 lagi yang ada kat mana2 saja.. and most of human being love their mom more than love to their father. hal ini bertepatan dengan sabda junjungan besar nabi kita yakni NABI MUHAMMAD S.A.W. aku rasa kalo aku tak gitau pun hampa dah taw dah kan..? eh eh.. apa yang aku mengarut nih?? kat sini aku bukan nak cita pasai hadis atau tanggungjawab anak terhadap ibu..bukan..bukan..
kat sini aku nak cita pasai apa yang jadi malam taksat..

..the story begin..

petang tadi, lepas waktu zohor.. sedang aku asyik menonton tv, secara tiba2 aku terBAYANGkan sejenis masakan yang mak aku jarang masak iaitu ayam masak kicap.. then, aku pun juz melupakan perkara itu. tapi, jauh di sudut sanubari aku, aku rasa macam nak pi kat kedai bawah umah and buy some ayam masak kicap.. aku pun agak sangap kat ayam masak kicap nih.. namun, itu semua hanyalah angan2 aku coz aku tak gitaw sapa2 pun yang aku teringin nak makan ayam masak kicap tuh..
pada petangnya, rutinku seperti biasa iaitu tidoq! lepas ja aku bangun tido, mak aku suruh aku antar moto mak ngah aku ke umah dia sebab sat gi mak ngah aku nak pi keja. aku pun dalam keadaan separa sedar, mencapai kunci moto n terus menuju ke rumah aunt aku yang hanya jarak sekangkang kera. aku langsung tak bawak sebarang pengenalan diri kerana dompet and nset aku tak bawak.. ya la, aku mamun + mamai waktu tu, mana nak ingat apa yang nak kena bawak.. naseb baek la polis takdak waktu tu..kalo tak, free ja kena saman.. (free ka?)
sesampainya aku kat umah aunt aku, aku pun menyambung tido aku yang tergendala sebentar tadi. lepas ja aku bangun, dah masuk waktu asar. aku pun menunaikan solat asar. aku kol la mak aku dengan menggunakan talian tetap kepunyaan aunt aku untuk menyatakan bahawa aku balik umah malam nanti sebab nak tengok cita katun di astro. mak aku yang sporting tu macam besa la, membenarkan aja..
malamnya, aku pun balik la ke rumah.. b4 tu, aku kol mak aku.. mak aku tanya samada aku lapar atau tak. n aku jawab aku lapar. mak aku kata dia baru ja nak masak dinner. aku pun rasa best ja la sebab ada makanan kat umah..
sesampainya aku kat umah, aku tengok mak aku dok menggoreng ayam. aku pun menolong la mak aku goreng ayam..tapi... tolong tengok ja la.. huhu.. peh tu kan,aku pun pi la mandi memandangkan kerbau dah bau macam aku.. selepas ja aku abis mandi, aku nampak sumtin yg BAEKK punya atas dapur..




tadaa..





nampak sedap beb! beruk terkejut aku tengok masakan nih.. hehe.. aku tanya mak aku mana dia dapat idea nak masak masakan nih, and dia cakap "saja nak bagi anak mak makan yang lain sikit dari biasa.." pergh! memang aku sayang gila ah kat mak akuh!!

intihanya..sayangilah ibu anda sebagaimana anda mengasihi diri anda..


p/s : lama tak upload pic dalam blog

No comments:

Post a Comment